ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ " «ЯК ПЕРЕМОГТИ НЕВПЕВНЕНІСТЬ В СОБІ"
Всі перемоги починаються з перемог над самим собою (Л. Леонов)
Година спілкування. присвячена обговоренню психологічних проблем підлітків.
У сценарії не використовуються психологічні методики - за формою це година спілкування на психологічні теми, актуальні для підлітків.
Цілі: дати дітям уявлення про різні види самооцінки, про адекватної самооцінки; формувати позитивне ставлення до себе, почуття власної гідності; спонукати до самоаналізу, самовиховання.
Форма проведення: година спілкування.
Підготовча робота з дітьми:
- підготувати трьох учнів, які зіграють ролі артистів пантоміми, пояснити їм суть завдання: вони повинні зобразити людини з тією чи іншою самооцінкою;
- за день до класного години провести тестування дітей (тести - у додаткових матеріалах до сценарію). Попросити дітей підрахувати і запам'ятати свій результат в балах і здати тести вчителю. Ключ до тесту вчитель оголосить в ході класного години;
- проаналізувати результати тестування, виявити рівень самооцінки дітей в класі.
Обладнання: зошитові листочки на партах для домашнього завдання
Оформлення:
- написати на дошці тему, епіграф;
- для розділу «Як підвищити самооцінку?» накреслити на аркуші ватману або на дошці таблицю:
Людина з адекватною самооцінкою | Людина з низькою самооцінкою |
1. Спокійне ставлення до думки оточуючих. 2 Рівне, стримана поведінка. 3. Низька влюбливість. 4. Відсутність кумирів. 5. Спокійне ставлення до моді. 6. Здорова принциповість і вміння поступатися. 7. Неприязнь до сварок і з'ясування стосунків. 8. Уміння стати на місце іншого. 9. Вміння більше віддавати, ніж брати | 1. Страхи з приводу того, «що про мене думають». 2. Сильні емоції. 3. Підвищена влюбливість. 4. Постійна наявність кумирів. 5. Заздрість до речей і вчинків інших людей. 6. Безпринципність або надмірна принциповість. 7. Любов до суперечок. 8. Нездатність стати на місце іншого. 9. Бажання більше брати, ніж віддавати |
План класного години
I. Інтерактивна бесіда за темою «Самооцінка і везіння».
II. Аналіз результатів тестування.
III. Складання пам'ятки «Як підвищити самооцінку».
IV. Пантоміма «Люди з різною самооцінкою».
V. Домашнє завдання. П'ять хвилин самоаналізу.
VI. Підбиття підсумків (рефлексія).
Хід класного години
I. Інтерактивна бесіда за темою «Самооцінка і везіння»
Класний керівник. Є люди, яким завжди щастить. А є невдахи. За що б вони ні бралися, все у них валиться з Рук, всюди вони запізнюються, всюди виявляються останніми, ніколи не виграють і у всьому завжди виявляються винні. Як пояснити причини таких невдач?
Зразкові відповіді дітей:
- Вони по життю такі гальма.
- Важке дитинство, дерев'яні іграшки.
- Відсталість, загальмованість у розвитку.
- Вони погано ставляться до себе, не поважають, не цінують себе.
- Вони не вірять в себе, в свої сили, тому у них нічого не виходить.
Класний керівник. Психолог сказав би, що у таких людей занижена самооцінка. Самооцінка - це оцінка своїх якостей, здібностей, вчинків. Люди із заниженою самооцінкою не впевнені у собі, малообщительны, полохливі. Вони часто вважають себе невезучим. А як же поводяться люди з завищеною самооцінкою?
Зразкові відповіді дітей:
- Вони завжди впевнені в собі, все у них виходить.
- Їм завжди щастить, вони всім задоволені.
- Вони нічого не бояться.
- Вони легко сходяться з людьми, знайомляться.
- Вони занадто самовпевнені, часто переоцінюють себе.
- На оточуючих дивляться з презирством, зарозуміло.
Класний керівник:
Звичайно, самі слова «завищена», «занижене» містять значення чогось надмірного, далекого від норми. Завищена самооцінка теж не прикрашає людини: такі люди самовпевнені, часто переоцінюють свої сили, беруться за непосильні справи і не доводять їх до кінця. Люди із завищеною самооцінкою рідко отримують визнання. Якою ж має бути самооцінка людини? (Реальною.)
Ви праві - людина повинна оцінювати себе реально, тобто таким, який він є насправді. У цьому випадку говорять, що у нього адекватна самооцінка. Адекватна - значить відповідає дійсності.
II. Аналіз результатів тестування
Класний керівник:
Перед класною годиною вам був запропонований тест на самооцінку. Я проаналізувала його результати і прийшла до висновку, що більшість хлопців у нашому класі мають завищену, занижену, правильну) самооцінку. Тести були анонімними, я попросила вас запам'ятати свої результати. Тепер і ви можете дізнатися свою самооцінку. (Читає ключ до тесту.)
Хто згоден з результатами тесту? Хто не згоден? Що викликає заперечення?
(Діти висловлюються.)
III. Складання пам'ятки «Як підвищити самооцінку?"
Класний керівник:
Як підвищити самооцінку? На цей рахунок є багато рекомендацій, вправ і тренінгів. Цим займаються професійні психологи. Але ви й самі можете скласти кілька правил, порівнявши ці дві таблиці. Зліва - ознаки людини з адекватною, правильною самооцінкою, праворуч - ознаки людини з низькою самооцінкою (читає, коментує таблицю на ватмані або на дошці). Люди з правильною самооцінкою завжди спокійні і впевнені в собі, їх поважають оточуючі. А що ж можна порадити тим, у кого оцінка занижена? Давайте складемо для них пам'ятку «Як підвищити свою самооцінку.
Зразкові відповіді дітей:
- Не оглядайся на інших, не бійся того, що про тебе подумають.
- Стримуй свої емоції.
- Покритичней стався до різних «зірок», не бери собі кумирів.
- Не заздри іншим, не наслідуй їм в одязі і поведінці.
- Умій радіти тому, що ти маєш.
- Усвідом свої принципи, але не нав'язувати їх іншим, умій поступатися.
- Не сперечайся.
- Вмій зрозуміти іншу людину, не поспішай засуджувати.
- Допомагай іншим безкорисливо, не чекаючи подяки.
Класний керівник:
Людина з адекватною самооцінкою часто стає лідером, адже він довів свою незалежність. Він не боїться відстоювати те, що вважає правильним. І ще він зуміє допомогти тим, кому потрібен друг. Його дружба підтримає в них впевненість у собі.
IV. Пантоміма «Люди з різною самооцінкою»
Класний керівник:
А як оточуючі визначають, у кого правильна самооцінка, а у кого занижена або завищена? Хто впевнений у собі, а хто ні? Справа в тому, що внутрішній стан людини завжди відображається в рухах його обличчя, тіла. Зараз ви це самі побачите. Я прошу вийти до дошки трьох моїх помічників.
(Три учні виходять до дошки.)
Кожному з вас доведеться зіграти в театрі роль людини з певною самооцінкою. Я - режисер, читаю вам, як повинен виглядати цей чоловік. Ви маєте його. Всім іншим я пропоную зробити те ж. Встаньте, будь ласка, можете вийти з-за парт. Починаємо репетицію вистави. {Першому учневі.) Послухайте, як повинен виглядати цей герой. Цей чоловік... (далі читає по таблиці ознаки невпевненого в собі людини).
(Діти зображують.)
Невпевнена в собі людина | Впевнена в собі людина | Самовпевнена |
1. Не витримує прямого погляду, відводить очі вбік. 2. Голова опущена. 3. Спина сутула. 4. Руки поміщені перед собою. 5. Ноги трохи напружені, переплетені між собою або щільно стиснуті | 1. Дивиться в очі оточуючим. 2. Голову тримає прямо і навіть трохи піднімає підборіддя. 3. Спина у нього пряма, плечі розгорнуті. 4. Руки можуть бути прибрані за спину. 5. Ноги на ширині плечей і розслаблені | 1. Стоїть впівоберта. 2. Праве плече злегка виставлено вперед. 3. Груди колесом. 4. Голова високо піднята. 5. Дивиться зверхньо, зухвало. 6. Руки на поясі. 7. Упор на ліву ногу, права виставлена вперед |
У всіх все чудово вийшло. Якого ж героя ми показали? Висока або низька у нього самооцінка? Можна сказати, що це впевнена у собі людина? (Ні, це людина з низькою самооцінкою невпевнений у собі.)
(Другого учня.) А ваш герой виглядає трохи інакше. Цей чоловік... (далі читає по таблиці ознаки впевненої в собі людини.)
(Діти зображують.)
А що можна сказати про цього героя і його самооцінці? (Що це людина з правильною самооцінкою, впевнений в собі.)
А тепер прошу вас зобразити ще одного героя. (Третій учня.) Цей герой... (далі читає по таблиці ознаки впевненого собі людину).
(Діти зображують.)
Подивилися на себе? Герой у вас вийшов? (Вийшов чоловік самовпевнений, нахабний, хвалькуватий.)
У наш час, на жаль, впевненість у собі багато пов'язують з нахабством, хамством. Цей приклад дуже добре показує відмінності між впевненим і самовпевненим людиною.
V. Домашнє завдання. П'ять хвилин самоаналізу
Класний керівник:
Психологи помітили, що багато людей зовсім не знають самих себе. Яка тут може бути самооцінка? Вони просто оцінюють себе так, як оцінюють їх інші, - найчастіше зневажливо. Але для правильної самооцінки потрібно обов'язково дізнатися себе, спокійно побачити свої сильні і слабкі сторони. Як це зробити?
У вас на партах лежать аркуші паперу. Напишіть зверху перше питання, на яке вам потрібно відповісти: «Який я?» Тепер на кожній новій сходинці напишіть відповіді на це питання. Це повинні бути такі характеристики, які є дійсно важливими для вас і втрата яких перетворить вас зовсім в іншу людину. Відповідайте на питання швидко, записуйте характеристики в тій формі, в якій вони приходять в голову.
(Діти виконують завдання.)
А тепер вирішите, які з перерахованих якостей ви хочете зберегти і розвинути (поставте знак «+»), а від яких хочете позбутися (позначте їх знаком «-»).
(Діти виконують завдання.)
Можна вважати, що ви склали план щоденної роботи над собою. А значить, зробили перший крок до того, щоб з невдахи перетворитися в переможця. Прочитайте епіграф до сьогоднішнього класному годині (читає). Щоб стати переможцем, потрібно здобувати перемоги. Кожен день. Хоча б маленьку перемогу над самим собою. Це і буде вашим домашнім завданням.
Підбиття підсумків (рефлексія)
Класний керівник: Які враження залишилися від класного години? Чи задоволені ви своєю самооцінкою? Чи Будете ви и3учать себе, працювати над собою?
Додатковий матеріал
Тест «Вербальна діагностика самооцінки особистості»
Інструкція
По кожному з суджень тесту на самооцінку треба дати відповідь «дуже часто», «часто», «рідко» або «ніколи» в залежності від того, наскільки властиві вам думки, наведені в тесті.
Опитувальник
1. Мені хочеться, щоб мої друзі підбадьорювали мене.
2. Постійно відчуваю свою відповідальність у навчанні.
3. Я турбуюся про своє майбутнє.
4. Багато хто мене ненавидить.
5. Я володію меншою ініціативою, ніж інші.
6. Я турбуюся за свій психічний стан.
7. Я боюся виглядати дурнем.
8. Зовнішній вид інших набагато краще, ніж мій.
9. Я боюся виступати з промовою перед незнайомими людьми.
10. Я часто допускаю помилки.
11. Як шкода, що я не вмію говорити з людьми, як слід.
12. Як шкода, що мені не вистачає впевненості у собі.
13. Мені б хотілося, щоб мої дії схвалювалися іншими частіше.
14. Я занадто скромний.
15. Моє життя марне.
16. Багато хто неправильної думки про мене.
17. Мені не з ким поділитися своїми думками.
18. Люди чекають від мене дуже багато.
19. Люди не особливо цікавляться моїми досягненнями.
20. Я трохи ніяковію.
21. Я відчуваю, що багато людей не розуміють мене.
22. Я не відчуваю себе в безпеці.
23. Я часто хвилююся даремно,
24. Я почуваю себе ніяково, коли входжу в кімнату, де вже сидять люди.
25. Я відчуваю себе скутим.
26. Я відчуваю, що люди говорять про мене за моєю спиною.
27. Я впевнений, що люди майже всі приймають легше, ніж я.
28. Мені здається, що зі мною має статись якась прикрість.
29. Мене хвилює, як люди ставляться до мене.
30. Як шкода, що я нетовариський.
31. У суперечках я висловлююся лише тоді, коли впевнений в своїй правоті.
32. Я думаю про те, чого чекають від мене однокласники.
Ключ до тестового завдання
Підрахунок балів здійснюється за схемою: «дуже часто» - 4 бали «часто» - 3, «рідко» - 2, «ніколи» - 0.
0-25 балів свідчать про високий рівень самооцінки, при якому людина, як правило, впевнений в собі, правильно реагує на зауваження інших і рідко сумнівається в необхідності своїх дій.
26-45 балів - показник середнього рівня самооцінки, людина рідко страждає комплексом неповноцінності, лише час від часу намагається підлаштуватися під думку інших людей.
46-128 балів - рівень самооцінки низький, людина болісно переносить критичні зауваження, не впевнений у собі.